Philip Hafstad – arbetar som produktchef i Kina

Avgångsår: 2004

Philip-Hafstad

Philip Hafstad – arbetar som produktchef i Kina

Atlas Copcos huvudkontor i Kina, det är arbetsplatsen för Philip Hafstad, sedan tre år tillbaka. Här är han produktchef inom gruvsegmentet, efter flera års studier och arbete i Kina. Europaskolan Strängnäs lärde honom frihet och att upptäcka nya vägar.

Philip gick ut Europaskolan Strängnäs 2004. Direkt efter gymnasiet gick han vidare till universitetsutbildning vid International University of Monaco i tre år. Efter det flyttade han till Kina för kinesiska studier, och 2010 tog han en masterexamen vid University of Hongkong.

– Efter examen fick jag ett Anders Wall-stipendium, berättar Philip.Tack vare det kunde jag göra praktik vid Svenska Handelskammaren i Shanghai. Därefter började jag jobba på ett svenskt gruvbolag som hette GIA Industri AB i Kina. Bolaget förvärvades sedan av Atlas Copco, där jag i dag är produktchef inom gruvsegmentet på företagets Kinakontor.

Att bo i Kina är mycket spännande och annorlunda, enligt Philip, som bott på flera olika platser i landet de senaste fem åren. Han har fått ett mycket bra perspektiv på hur det kinesiska samhället fungerar och – framför allt – hur svenskt näringsliv fungerar här.

– Att som ung tillbringa en tid i Kina är en ovärderlig erfarenhet som jag verkligen rekommenderar!

Våga prova nya saker

En lärdom Philip har tagit med sig från gymnasietiden, är att man inte alltid måste gå den traditionella vägen. Det gäller att våga ta risker och prova nya saker.

– Europaskolan Strängnäs lärde mig frihet och gav mig möjligheten att upptäcka nya vägar, säger han. Där lärde jag mig också hur pass viktigt det är med entreprenörskap.

Vilka råd vill då Philip ge till nya elever som ska börja på Europaskolan Strängnäs?

– Under själva studietiden skulle jag rekommendera att så klart ligga i och studera, för det tjänar man alltid på. Jag skulle också försöka tänka utanför de traditionella banorna. Ett tips är att använda skolkamrater och lärare, för att utbyta så mycket kunskap och information som möjligt.

Utforska och se er om i världen

Inför tiden efter gymnasiet, rekommenderar Philip återigen att våga vidga vyerna.

– Efter att ni har utforskat Europa, ta er till andra delar i världen som Asien, Afrika och Sydamerika. Dessa platser kommer att vara framtiden för elever från Europaskolan Strängnäs, och det är viktigt att lära sig om dem.

Philip vill också uppmuntra entreprenörsandan:

– Starta företag, även om det går åt pipan. Det är mycket mer lärorikt än man kan tro!

Med facit i handen kan man inte annat än tro Philip, entreprenören som tog sig till Kina.