Oscar Friberg – studerar Farkostteknik vid KTH

Program/klass på Europaskolan: Kemi/Fysikprogrammet KF03
Avgångsår: 2006

Oscar Friberg – studerar Farkostteknik vid KTH

Med både master- och kandidatexamen som mål, avslutar Oscar Friberg snart sina universitetsstudier. Han har ett ben på KTH och ett på Stockholms universitet, efter mellanspel i flottan och som hotellreceptionist. Från Europaskolan Strängnäs har han med sig en bred bas för framtiden, “gott sittfläsk” och vänner för livet.

Direkt efter gymnasiet arbetade Oscar Friberg som nattportier på Gripsholms Värdshus i Mariefred under några månader. Sedan väntade militärtjänstgöring i flottan, i Karlskrona. Efter grundutbildning på sjöstridsskolan mönstrade Oscar på HMS Stockholm, en av flottans kustkorvetter.

– Ombord var jag ansvarig för fartygets interna och externa kommunikation, berättar han. Under mina 15 månader i flottan genomförde vi en mängd övningar, både nationella och internationella. Vi besökte till exempel både England och Tyskland.

Service och personligt bemötande

Julen 2007 var militärtjänsten över och Oscar gick tillbaka som receptionist till Gripsholms Värdshus. Ett arbete som ställer höga krav på service.

– Som receptionist på ett litet förstklassigt hotell är man navet i verksamheten, berättar Oscar, något som medför koordinering och delegering av arbetsuppgifter mellan avdelningarna. Personligt bemötande och engagemang är av stor betydelse, då kunden hela tiden sätts i fokus.

Under hösten 2008 påbörjade Oscar civilingenjörsutbildningen i Farkostteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Nu börjar han sitt femte och sista år.

– De första tre åren avslutas med ett kandidatarbete, som ger en kandidatexamen (bachelor), berättar Oscar. Detta gjorde jag vid KTH lättkonstruktioner, där jag och några kursare tillverkade en komponent till Scania i kolfiberkomposit. Som masterinriktning under de två sista åren studerar jag masterprogrammet Industrial Management blandat med tekniska kurser i fordonsteknik.

Hög kunskapsnivå från Europaskolan

Oscar berättar att KTH är en skola som ställer höga krav på studenterna.

– Söker man dit bör man alltså vara förberedd på att arbeta mycket hårt. Därav skulle jag vilja påstå att “sittfläsk” är det viktigaste en KTH-student behöver. Som en professor sagt till mig: “det svåra är inte att komma in på KTH, det svåra är att ta sig härifrån”.

Under tiden på KTH har Oscar även parallellt studerat företagsekonomi vid Stockholms universitet. Just nu har han en termins arbete kvar innan han från universitetet kan ta ut en kandidatexamen.

Vad har då Oscar med sig från sin tid på Europaskolan Strängnäs?

– Europaskolan Strängnäs var en fantastisk skola med kompetenta lärare, allmän ordning, mycket trevliga lokaler/omgivningar och härlig gemenskap. Trots att jag började på KTH två år efter studentexamen (och därmed var ringrostig i flera ämnen) så märkte jag att jag hade en hög kunskapsnivå jämfört med mina klasskompisar som gått på andra skolor.

Till nya elever på Europaskolan Strängnäs vill han ge rådet att läsa kurser som ger behörighet till de flesta universitetsprogrammen. Då kan man “välja och vraka” bland olika utbildningar, utan att behöva läsa till kurser.

Den som ska läsa vidare i många år kan också behöva ett “break” först, under ett eller flera år, anser Oscar. Detta för att slippa gå på knäna och få nya krafter. Det är också viktigt att ställa sig i bostadskö i de stora studentstäderna.

– Men framför allt: ha kul och träffa mycket nya vänner! avslutar Oscar. De personer jag träffade under tiden på Europaskolan Strängnäs är också de jag umgås med i dag.