Alumnen Felix Mörée från Europaskolan Strängnäs får priset Årets marknadsföringsbok 2019

Felix Mörée och Andreas Jonason, två av författarna till Årets Marknadsföringsbok 2019, i mitten Francesca O’Brien Apelgren, vd Sveriges Marknadsförbund. Foto: Sveriges Marknadsförbund.

Vad betyder egentligen prissättning för ett företags lönsamhet? Enormt mycket, det vet Felix Mörée – tidigare elev på Europaskolan Strängnäs. Tillsammans med sina kollegor Hermann Simon och Andreas Jonason har han nämligen skrivit en bok i ämnet. ”Ta betalt! Hur pris påverkar allt” heter boken som nu har fått den prestigefyllda utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2019. I en intervju berättar Felix om tankarna bakom boken, sin tid på Europaskolan Strängnäs – och planerna för framtiden.

Att få kontakt med tidigare elever är något vi alltid uppskattar inom Europaskolan. Kommer de dessutom med så trevliga nyheter som Felix Mörée, delar vi dem gärna med både dagens och kommande elever.

Under Europaskolan Strängnäs senaste återträff för alumner kom Felix Mörée på besök. Ett bland många trevliga återseenden! Kort därefter fick vi också ett mejl från honom, med glada nyheter.

Felix Mörée är en av författarna till ”Ta betalt! Hur pris påverkar allt”, en populär­vetenskaplig bok om prissättning, försäljning och marknadsföring. Detta är frågor som Felix själv arbetar med, tillsammans med bokens övriga författare Hermann Simon och Andreas Jonason.

Nu har boken blivit utsedd till Årets marknadsföringsbok 2019! Det är ett prestigefyllt pris som sedan 1991 delas ut av Sveriges Marknadsförbund, med syfte att premiera god marknadsförings­litteratur.

Juryns motivering:

”Författarna beskriver på ett tydligt sätt med många relevanta exempel prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Juryn uppfattar att boken ger ett bidrag till hela affärsmannaskapsområdet, dvs kunskaper och kompetenser för att bedriva effektiva affärsverksamheter. Boken är lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”

Vi gläder oss med Felix och hans medförfattare år denna utmärkelse, som visar hur långt man kan nå med kunskap, ambition och samarbete. Begrepp som alla är delar av vår skolas värdegrund.

Vi blev förstås nyfikna på hur denna framgångsrika bok kom till. Likaså på vad Felix annars gör i dag, hur han ser tillbaka på sin gymnasietid och vad han har för tips till kommande elever som nu står inför sitt gymnasieval. Läs och bli inspirerad!

Intervju med Felix Mörée

1. Stort grattis till priset! Hur reagerade ni på denna nyhet och vad innebär den för er framöver?

– Jättekul naturligtvis! Vinsten förändrar inte så mycket förutom kanske just att fler får upp ögonen för prissättning och det arbete vi gör. Vi har märkt att intresset för prissättning har ökat sen vi släppte boken och att fler förstår vilken enorm påverkan prissättning kan ha på ett företags lönsamhet.

2. Hur uppstod idén till boken?

– Hermann, Andreas, och jag jobbar alla tre på företaget Simon-Kucher & Partners som är ett världsledande bolag inom kommersiell strategi. Det vill säga, vi tar fram strategier för hur företag kan öka sina intäkter och ett av våra arbetsområden är just prissättning. Vi hade noterat att det saknades en konkret bok som tog upp alla aspekter av prissättning, samtidigt som intresset för prissättning hade ökat – därför bestämde vi oss för att ge ut en bok för att möta efterfrågan.

3. I boken beskriver ni på ett tydligt sätt, med många relevanta exempel, prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Men hur kom ni på att detta var ett relevant ämne att skriva om?

– Prissättning är kanske den mest bortglömda hävstången för en lönsam affär. Men faktum är att prissättning har störst, och i de flesta fall snabbast, effekt på ett företags vinst. Många personer tror att priser är satta efter någon naturlag, men man kan som företag påverka priser och kunders betalningsvilja mycket mer än man tror. Det finns många dimensioner att ta hänsyn till när man sätter ett pris – från prispositionering till psykologiska faktorer – och alla dessa försöker vi ta upp i vår bok. Under senaste året har vi jobbat med paketering och prissättning för företag som bland annat Uber och LinkedIn. Vi har lärt oss vad som funkar och inte funkar i praktiken – erfarenheter vi gärna delar med oss av.

4. När gick du på Europaskolan Strängnäs och vad läste du för program? Hur kommer det sig att du valde just det programmet?

– Jag gick i KF07 och läste på Europaskolan Strängnäs mellan 2007 och 2010. Jag har alltid gillat matematik och naturvetenskap så Kemi- och fysikprogrammet passade som handen i handsken. Men utöver det var jag väldigt intresserad av språk, så jag läste ett utökat program med väldigt mycket språk.

5. Hur ser du tillbaka på din gymnasietid?

– Kul och lärorik! Tiden på Europaskolan Strängnäs förberedde mig för att läsa på universitetet och i förlängningen för det jag sysslar med nu. Det hände också alltid någonting kring Europaskolan och de personer som läste där – så det fanns alltid aktiviteter vid sidan av att man pluggade. Det är kul att än i dag springa på tidigare Europaelever i olika sammanhang – man bygger sitt framtida nätverk redan på Europaskolan!

6. Något särskilt minne från gymnasiet som sticker ut?

– Framför allt den goda sammanhållningen på skolan. Alla kände alla och det var mycket aktiviteter som skedde på sidan av skolarbetet. Framför allt de olika bildningsresorna bidrog till en familjär atmosfär på skolan. Kunskapsmässigt var skolan också i framkant, några av de bästa lärare jag någonsin haft har varit på Europaskolan.

7. Vad gjorde du direkt efter gymnasiet och vad gör du i dag?

– Direkt efter gymnasiet började jag läsa på Lunds universitet. För mig blev det en dubbelexamen – en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och en examen i ekonomi – som jag kombinerade med mycket utbytesstudier. För mig blev det utbyten till Frankrike, Chile, och Kina. Jag har alltid varit intresserad av ekonomi, matematik, och språk; så jag lyckades läsa alla delar jag var intresserad av.

8. Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Närmsta tiden blir det att fortsätta med rådgivning till världsledande bolag om kommersiell strategi. Vi får se, det kanske blir fler böcker och artiklar. Jag har även en vag plan på att läsa en MBA (Master in Business Administration) inom ett par år på något välrenommerat universitet.

9. Vad gör du på fritiden? Intressen?

– Jag läser mycket, tränar, och försöker lära mig någonting nytt. Jag spenderar mycket tid på att resa både i jobbet och på fritiden. Det är viktigt för mig att alltid utvecklas och att upptäcka nya saker.

10. Har du några tips till de elever som i dag står inför gymnasievalet? Och till dem som ska gå på Europaskolan Strängnäs?

– Tänk framåt och våga göra saker som du inte är bra på. Jag lever efter mottot att ”det man inte kan, kan man inte för man inte gjort tillräckligt av det”. Jag tror det är viktigt att låta hjärtat och hjärnan ta beslut gemensamt. Tänk på var det finns möjligheter i framtiden och väg in det när du beslutar om vad du ska göra härnäst.

En trend man ser i näringslivet är att det blir viktigare att kunna jobba med större datamängder, att kunna (enklare) programmering, och att kunna kommunicera tydligt i internationella team. Att läsa extra matematik, programmering, och språk kommer man aldrig ångra!

Stort tack för intervjun, Felix. Vi på Europaskolan önskar dig varmt lycka till även i fortsättningen!

Läs mer om utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2019 >
Läs mer om boken ”Ta betalt! Hur pris påverkar allt” >