Rapport från årets bildningsresor till Grekland, Berlin och Bryssel

I början av april var det dags för årets bildningsresor på Europaskolan Strängnäs. Det är resor som vi erbjuder eleverna utöver kurs och till självkostnadspris. Precis som tidigare år var årskurs 1 i Grekland, årskurs 2 i Berlin och årskurs 3 i Bryssel.

Tanken med Europaskolan Strängnäs bildnings- och studieresor är att komplettera undervisningen, öka kunskaperna och fördjupa känslan av att vara en europé.

På Greklandsresan besöker eleverna den europeiska kulturens och demokratins vagga. I Berlin möter de EU:s största land och Sveriges främsta handelspartner och den europiska historiska samtiden, medan Brysselresan bland annat innehåller besök på EU-parlamentet och Europakommissionen, här formas den europeiska framtiden.


Grekland – den europeiska kulturens vagga

Det var 140 förväntansfulla elever i årskurs 1, och 14 lärare som i år åkte med på bildningsresan till Grekland.

Vår vistelse startade med två dagar i ett soligt Aten, där första dagen ägnades åt en stadsvandring som bland annat tog oss till Hadrianusporten. Vidare till Agora, som en gång var den centrala mötes- och handelsplatsen i det antika Aten. Turen fortsatte sedan med en kort promenad till Hefaistos tempel (som även finns på vår logotyp), därefter vidare till Attalos stoa och Pnyx, församlingsplatsen där demokratin föddes.

Den andra dagen i Aten besökte vi Akropolis och Parthenon. Vi passade även på att se platsen där maraton en gång tog sin början, strax utanför staden Marathon.

Den tredje dagen startade med ett besök vid Korintkanalen, som är en viktig sjötransportled genom Korintiska näset, färden gick sedan vidare till Epidaurus som är en av de mest välbevarade amfiteatrarna i världen. Slutmålet för dagen var den trevliga lilla kuststaden Nafplion.

Den fjärde dagen samlades vi vid bussarna för en tur inåt landet och ett besök på den berömda arkeologiska fyndplatsen Mykene, en stad byggd mellan två bergssidor. Mest känd är Lejonporten som markerar ingången genom stadsmuren. Inne i staden finns den så kallade ”skattkammaren” som uppkallats efter den store sägenomspunne konungen Atreus.

Efter det gick färden vidare till Olympia och vi kunde bland annat stå på precis den platsen där den olympiska elden tändes bara någon dag senare. Olympia finns på Unescos världsarvslista .

På den femte och sista dagen tog vi oss vidare till vackra Delphi. Det antika Delphi är högt beläget uppe på berget Parnassos med ett perfekt skydd mot eventuella fiender. Här besökte vi bland annat Apollos tempel och fick ta del av berättelsen om oraklet i Delphi.

Tack alla grymma elever för en lärorik, varm, solig och rolig resa!


Berlin – den europeiska kulturens samtid

Med på bildningsresan till Berlin åkte i år 137 glada elever i årskurs 2, och 12 lärare.

Efter incheckning på hotellet i ett soligt och varmt Berlin, inleddes resan med en guidad stadsvandring till bland annat Brandenburger Tor, förintelsemonumentet, Checkpoint Charlie och Bebel Platz.

Berlin är verkligen en stad med mycket turbulent historia som fortfarande präglar vår samtid. Här fick vi se och höra om många exempel på det, under en mycket givande och intressant första dag.

Den andra dagen på bildningsresan blev en mycket allvarsam dag då vi besökte koncentrationslägret Sachsenhausen, som finns i Oranienburg, bara 50 minuter utanför centrala Berlin.

Lägret var under åren 1936–1945 ett nazityskt koncentrationsläger. Lägret övertogs 1945 av den sovjetiska ockupationsmakten och användes som läger för bland andra tyska krigsfångar och ryska desertörer. Lägret stängdes slutligen 1950 och är sedan 1961 en minnesplats med ett museum.

Den tredje dagen fick vi lära oss mer om Berlin både genom museerna Topographie des Terrors (som dokumenterar nazismens brott före och under andra världskriget) och Alltag in der DDR (en utställning om hur vardagslivet i forna DDR kunde se ut för de människor som levde i regimens våld på 70- och 80-talet) och genom en tre timmar lång cykeltur. Cykelturen gick till betydelsefulla platser längs murens sträckning och vi fick insikter i hur en delad stad kunde upplevas i vardagen.

 

Den sista dagen i Berlin ägnades åt olika museibesök så som Futurium, Computer game museum, Flyktmuseum och Naturhistoriska, innan det var dags att packa ihop sina saker och bege sig hemåt igen efter en resa fullspäckad med information och upplevelser.

Tack alla elever och lärare för en riktigt lärorik och härlig bildningsresa.


Bryssel – den Europeiska kulturens framtiden

På bildningsresan till Bryssel åkte 39 intresserade elever i årskurs 3, samt 4 lärare.

Brysselresan inleddes denna gång med ett besök på Sveriges ständiga representation vid Europeiska unionen, där en före detta Europaskolanelev tog emot oss. Representationen är Regeringskansliets förlängda arm i Bryssel. Deras uppgift är att få största möjliga genomslag för svenska intressen i EU. Vi fick en introduktion om hur det mesta fungerar av Sara Keusen från Pressrådet. Hon berättade också om hur man söker praktik och jobb. Sök säger vi! EU behöver fler svenskar på plats!

Under första dagens eftermiddag gjordes sedan ett intressant studiebesök på Europaparlamentet, som är den lagstiftande institutionen inom Europeiska unionen.

Den andra dagen stod ett besök på Musées Royaux des Beaux Arts på programmet med inriktning på ”De gamla mästarna”. Efter lunch fortsatte dagen sedan med en stadsvandring där eleverna mycket skickligt berättade om sevärdheterna.

Den tredje dagen åkte vi till den pittoreska medeltida staden Brygge. Staden är bland annat känd för sitt elituniversitet och internatet College of Europé.  Staden finns också listad på Unescos världsarvslista. Här ägnades dagen åt att utforska staden och dess historiska omgivningar. Några passade på att besöka Madonnakyrkan och Bruges museum. Tre äventyrliga elever hann också till Blankenberge, där de tog ett uppfriskande dopp i Nordsjön!

Den fjärde och sista dagen av vår bildningsresa i Bryssel ägnades förmiddagen åt ett besök på EU-kommissionen. EU-kommissionen kallas ofta för EU:s motor. Det är den som föreslår nya EU-lagar och kontrollerar att medlemsländerna följer de lagar som gäller. Sara Hector som arbetar vid Generaldirektoratet för personal och säkerhet, tog emot eleverna och lärarna och guidade oss under besöket.

Dagen fortsatte sedan till provinsen Tervuren och ett besök på Afrika Museum, innan det var dags att återvända hem till vardagen igen efter givande och bildande dagar.

Tack alla fina elever för dessa fantastiska resor som garanterat blir minnen för livet.