Student och skolavslutnin 2022 för Europaskolan Strängnäs

Nu har de tagit studenten, våra treor på Europaskolan Strängnäs! Onsdagen den 8 juni sprang de ut i konfetti och solsken, till allmänt jubel. Nog kändes det lite extra festlig då alla anhöriga som ville vara med kunde samlas efter två år med restriktioner på grund av pandemin. Två dagar senare var det stämningsfull skolavslutning i Strängnäs domkyrka.

Studentveckan på Europaskolan Strängnäs inleddes, som alltid, med mösspåtagning. Då hölls ett klassiskt ”förhör” på Ångbåtsbron, med glimten i ögat, där alla klarade sig. Sedan kunde de blå abiturientmössorna bytas mot studentens vita.

Studentdagen

Så kom själva studentdagen. Många hade nog kastat oroliga blickar på diverse väderappar inför dagen, men med facit i hand bjöds det på perfekt studentväder med växlande molnighet och uppehåll i stort sett hela dagen. Först på programmet stod olika spexaktiviteter, som årskurs 2 ordnade för våra avgångselever. En tradition som bjuder på många skratt!

Sedan väntade avslutningslunch på Elsas Kantin, för elever och lärare. Alla lät sig väl smaka av den goda maten och det hölls flera känslosamma tal. Men sedan var det dags att bryta upp för att komma i tid till ”fönstervinket” och utspringet.

Framför skolans huvudbyggnad vid Ångbåtsbron stod anhöriga och vänner redo, med plakat och blommor. Läraren Gunnar Elworth skötte mikrofonen med bravur och presenterade klass efter klass, som tittade fram i skolans fönster för att vinka. Även lärarkåren vinkade från skolans balkong.

Sedan var det äntligen dags för det efterlängtade utspringet. När portarna öppnades, till valfria toner för varje klass, visste glädjen ingen ände. Konfettin yrde, det tutades, sjöngs och hurrades för full hals. Kramkalas med anhöriga och vänner blev det också förstås.

Därefter följde den traditionella studentmarschen genom staden, till blåsorkester, innan det var dags för fordonskortege. När studenterna äntrade flaken vreds basen i botten och dånande rytmer fyllde staden, ackompanjerat av fortsatt glädjeyra.

Skolavslutning 2022

Fredag den 10 juni, avslutades läsåret med högtidlig skolavslutning i Strängnäs domkyrka. Här fick vi lyssna till såväl vacker musik och sång som tänkvärda tal. Våra elever imponerade, som alltid, stort med sina framträdanden! Under avslutningen var det också utdelning av stipendier till de som särskilt utmärkt sig under gymnasietiden.

Efter avslutningen i domkyrkan fortsatte våra studenter till Djäknegården, för att en och en ta emot sina betyg av rektor i Djäknehallen, skolans aula. Ytterligare en fin tradition, som också följdes av många anhöriga.

Vi önskar en glad sommar till alla våra elever och ger våra varmaste lyckönskningar till er studenter som nu går vidare ut i livet! Vi tackar för ”lånet” av er under dessa tre år och många glada minnen.

Fotograf: P-O Rosén.
Här hittar du samtliga bilder från 2022 års studentbal >
Många ut av bilderna finns också på vår Facebooksida >
Samtliga bilder får laddas ner för privat bruk.