Nu är vi i gång med höstterminen: Föredömlig insparksvecka på Europaskolan Strängnäs

Det var förväntansfulla ungdomar som samlades i Djäknehallen den 13 augusti. Då var det nämligen skolstart för årskurs 1 på Europaskolan Strängnäs. Lika förväntansfulla var personalen, som ser fram emot att följa de 163 nya eleverna under deras kommande gymnasietid.

I aulan hälsades alla välkomna, med grundläggande information om skolans verksamhet. Eleverna fick många bra tips på vägen av rektor Thomas Axelsson och de biträdande rektorerna Olympia Berterud och Martina Gustavsson. Inte minst tips på hur man uppnår sina utbildningsmål, samtidigt som man har roligt tillsammans!

Därefter var det dags att lära känna varandra. Eleverna delades upp klassvis med sina mentorer och fortsatte till klassrummen.

Sedan väntade lunch i ”Järnhandeln”, som mycket riktigt är en före detta järnhandel. Här serverar skolans egna kockar hemlagad mat, som mer leder tankarna till en restaurang än en skolmatsal.

Mätta och belåtna samlades sedan våra ettor för teambuilding på Ångbåtsbron, som kanske är Sveriges vackraste skolgård? På programmet stod både utmanande och roliga aktiviteter, där eleverna fick besöka de flesta av skolans byggnader. Mentorerna hade delat in sina klasser i grupper inför en tävling, där det bland annat gällde att para ihop rätt konstnär med rätt verk, känna igen varumärken och lösa uppgifter inom naturvetenskap. Dessutom väntade ett praktiskt prov: Hur många kan egentligen balansera tillsammans på en sten?

Vips var eventuell osäkerhet från morgonen som bortblåst. Att lösa uppgifter tillsammans gör underverk för sammanhållningen och fungerar alltid.

Insparksveckan fortsatte sedan med mängder av roliga aktiviteter, till både elevernas och lärarnas nöje. I Månssons trädgård trotsade till exempel alla ett annalkande åskväder, under sko- och armkroksstafett.

Under veckan uppträdde också eleverna i olika skepnader, där kreativiteten och ambitionen saknade gränser. Lärarna kunde mötas av allt från 20-talsflappers till yrkesgrupper som läkare, sjuksköterskor, bilmekaniker eller vetenskapsmän.

Sjöfesten blev den stora finalen på insparksveckan. Här kom skolans sjönära läge väl till pass, med aktiviteter som segling och paddling – allt medan skratten ljöd över vattnet.

På kvällens insparksfest korades även vinnarna i en tävling som Studentkommittén ordnat. Den gick ut på att klasserna skulle utföra olika uppdrag och samla poäng. Här stod klass FÖ18 som segrare, med sin stolta mentor Lotta Nyblad.

Vi på Europaskolan Strängnäs vill tacka alla elever för en föredömlig insparksvecka. Ni är underbara och vi har bara fått positiv respons från lokalbefolkningen!

Nu ser vi alla fram emot höstens undervisning och en spännande, lärorik tid. Vi är fyllda med energi och siktar tillsammans mot målet: att lära för livet, med både hjärta och hjärna.

Varmt välkomna allihop. Nu kör vi!

Foton: P-O Rosén