Kreativt och intressant när ny kull LÄS-deltagare examinerades

I år har LÄS, som står för lärarfortbildning genom ämnesmässig samverkan, genomförts för sjunde året i rad. I slutet av april avslutades den sjunde omgången och nu har ca 140 lärare tagit del av fortbildningen. En nyhet inför nästa år är att LÄS fokuserar på läs- och skrivinlärning.

LÄS är en fortbildning för lärare i Strängnäs där syftet är att stärka lärarnas ämnesmässiga och relationsmässiga kompetens samt att öka samarbetet mellan de kommunala och de fristående skolorna.

Från vänster i bild: Monika  Olofsson Paulinska skolan, Mimmi Lindgard Europaskolan Rogge, Josefin Bengtsson Strängnäs Montessoriskola, Monia Rifi, Strängnäs Montessoriskolan och Elvira Svartgren Åkerskolan.

Under fortbildningen får de deltagande lärarna möta forskare och föreläsare inom olika områden som är relevanta för den som är verksam inom skolan. Innehållet anpassas efter olika behov och önskemål samt utifrån var Strängnäs befinner sig som skolstad. Fortbildningen bygger på praktiknära forskning och evidensbaserade erfarenheter som förmedlas med hjälp av föreläsningar och litteratur varvat med seminarier.

I år har deltagarna fått möta och lyssna till föreläsare så som Ulf Danielsson, Per Kornhall, Magnus Henrekson, Torkel Klingberg, Jonas Vlachos och Christian Lundahl.

LÄS är uppdelad i olika teman och vid varje tema får deltagarna lyssna till föreläsare inom det specifika området, diskutera läst litteratur och får möjlighet att över skol- och stadiegränser prata skolutveckling och utbyta erfarenheter.

Fortbildningen består av sex teman:

  1. Profession och kognitiva processer
  2. Ämnesbevakning
  3. Eleven i fokus
  4. Läromedel och en digital värld
  5. Ledarskap i klassrummet
  6. Betyg och bedömning

Nästa år startar en ny inriktning av LÄS, där större fokus kommer läggas på läs- och skrivinlärning. Tillsammans med Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivinlärning, kommer lärare från grundskolan få delta i en årslång utbildning bestående av föreläsningar och workshops.

Några citat från årets deltagare:

”Fortbildningen är mycket utvecklande och det är nödvändigt att lärare får högkvalitativ fortbildning som också ställer krav på deras medverkan och att vi håller hög nivå i våra diskussioner”.

”Det är inspirerande och lärorikt. Efter varje modul har jag kunnat skruva på och förbättra min undervisning och mitt arbete som lärare inom flera områden”.

”LÄS ger en större bred och ett djupare djup kunskapsmässigt inom många aspekter av skolan. LÄS är något de allra flesta lärare, kuratorer, SYV:ar och skolledare skulle behöva ta del av”.