Erik Waltersson: ”Vi kan alltid utvecklas och lära oss av varandra”

Intervju med Erik Waltersson,
lärare på Europaskolan Strängnäs

Namn: Erik Waltersson.
Tjänst på Europaskolan Strängnäs: Lektor, lärare i fysik och matematik.
År: Sedan 2005.
Bor: På Abborrberget, 3 minuters cykelväg från Europaskolan Strängnäs.
På fritiden: Umgås med familjen, seglar, renoverar båt, cyklar (främst i skogen).
Bästa film: 90-talsklassikern Fight Club. Inte för att budskapet tilltalar mig men det är något med den dystopiska stämningen i filmen som lockar. Har säkert sett den 50 gånger.
Bästa bok: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy-serien av Douglas Adams träffar mitt i prick på min humor. Jag fnissar högt varje gång jag läser någon av Adams antiliknelser typ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t. Jag ser serien som obligatorisk läsning, särskilt för naturvetare. Den är bäst på originalspråket men den funkar bra på svenska också.
Motto: Dra varenda ordvits du kan komma på, särskilt de sämsta. Skratta högst själv.


Hej Erik!

1. När började du som lärare på Europaskolan och vad undervisar du i?
– Augusti 2010 började jag här på Europaskolan Strängnäs. Jag undervisar i fysik och matematik.

2. Varför valde du Europaskolan som arbetsplats?
– Det var flera faktorer som samverkade. Dels hade jag precis disputerat och behövde ett jobb. Dels ville jag söka mig tillbaka till min uppväxtstad och dessutom hade jag under doktorandtiden blivit mycket intresserad av läraryrket. Europaskolans rykte om att attrahera studiemotiverade elever och det nystartade naturvetenskapliga spetsprogrammet Science lockade också.

3. Vad fick dig att vilja bli lärare? Vad är det som driver dig i ditt jobb?
– Det var under min tid som doktorand i fysik på Stockholms universitet som jag upptäckte undervisningen. I Sverige är det vanligt att man som doktorand undervisar cirka 20 procent av tiden. Många doktorander ser undervisningen mest som ett störande moment i forskningen, men för mig blev det verkligen en aha-upplevelse. Visst tyckte jag forskningen var intressant och rolig på sitt sätt men det var ju undervisningen jag verkligen ville hålla på med. Jag märkte att jag tyckte att det var roligare att lägga tid på att fundera ut hur man förklarar/demonstrerar något fysikaliskt fenomen på bästa sätt än producera nya forskningsresultat.

Den främsta anledningen till att undervisningen lockar mig är det personliga mötet med eleven/studenten. Det är en oerhörd kick att se den där gnistan tändas i den lärandes ögon när de förstått något de tidigare inte begripit eller när jag lyckats få denne att se skönheten i fysiken eller matematiken. Jag tror att det är just den kicken som driver mig i mitt jobb.

4. Hur minns du hittills den tid du har varit på Europaskolan?
– Som känslosam. Det är så mycket gemenskap, glädje, ambition, starka viljor och kunskap som trängs i Europaskolans byggnader att det är svårt att inte bli påverkad.

5. Något särskilt minne som sticker ut?
– Det finns så många som på sitt sätt sticker ut i mitt minne. Nästan alla involverar just det personliga mötet och kontakten med elever. När Philip Frick (Science10) och Sofia Svensson (Science11) vann Unga Forskares utställning för bästa naturvetenskapliga gymnasiearbete eller när Viktor Köhlin Lövfors (KFScience15) kom in på Caltech var verkliga höjdpunkter. Men det finns många ögonblick i klassrummet som jag värderar lika högt men de är oftast så personliga att jag nog helst håller dem för mig själv.

6. Är det något speciellt du tagit med dig inför framtiden, från mötet med elever och kollegor?
– Att vi alltid kan utvecklas och lära oss av varandra. Jag lär mig nya saker varje dag av mötet med mina kollegor och mina elever. Man blir aldrig fullärd och det gäller i högsta grad om man arbetar som lärare.

7. Vilka råd skulle du vilja ge till de elever som ska välja gymnasium i dag?
– För det första: Gör ett aktivt val. Välj inte bara något som verkar roligt utan försök att ta reda på hur det är att plugga på just den skolan och det program du vill gå. Om möjligt, provgå en dag på skolan och programmet för att ta reda på vad som krävs och vilken inställning du bör ha till dina studier. Välj därefter den skola och det program som du tror kommer fungera bäst för dig och gör sedan ditt allra bästa av studietiden. Våga fråga, våga misslyckas och gör ditt bästa. Ett ihärdigt arbete lönar sig alltid i längden.