Den nya kemisalen på Europaskolan Rogge stod klar i höstas och är toppmodern med en rad olika moderna verktyg för att kunna genomföra olika laborationer.
Färgade isbitar, värmekamera, saltvatten och en stor portion tålamod. Alla viktiga beståndsdelar när klass 7 spets fick i uppgift att ta reda på i vilket vatten is smälter snabbast. Laborationen utfördes i skolans nya moderna kemisal.
– Välkommen, du är ett par minuter sen igen, det börjar bli en vana, säger Anna Mustafa, lärare på spetsutbildningen för matematik och naturorienterande ämnen.
Eleverna på spetsutbildningen kommer från tre klasser, 7a, 7b och 7c. Det är tydligt att ordning och reda med respekt för tider är viktigt på Europaskolan Rogge, liksom elevernas förmåga att ta till sig information och organisera arbetet i den laboration som Anna förberett.
– I dag ska vi ta reda på om is smälter snabbare i vanligt vatten än i saltvatten. Till er hjälp har ni en rad olika hjälpmedel, säger Anna och visar med handen var is i olika färger finns, samt vilka behållare som innehåller saltvatten och vanligt vatten.
Europaskolan Rogge har erbjudit spetsutbildningen i matematik och naturorienterande ämnen (NO) sedan 2012. Den nya moderna kemisalen rustades under sommaren och togs i bruk i höstas. Satsningen har möjliggjorts av så kallade spetspengar som kommer från statsbidrag.
– I vår är det tioårsjubileum för den första klassen som gick utbildningen. Jag undervisade den klassen, säger rektor Christoffer Bergfors, när vi träffar honom efter lektionen.
Tillbaka till klassrummet. Där arbetar eleverna i par iklädda vita labbrockar. Isbitarna ligger i olika behållare. Eleverna undersöker temperaturen med små behändiga värmekameror och konstaterar att behållaren med vanligt vatten håller en aningen högre temperatur än behållaren med saltvatten. Eleverna noterar flitigt under processen och Anna kommer med goda råd.
– Våra spetsutbildningar är populära. I min roll som rektor handlar det om att ge lärarna rätt förutsättningar för att kunna stimulera elever med särskilt intresse för olika ämnen. Utbildningen ska vara lustfylld och meningsfull, säger Christoffer Bergfors.
Noah Alneberg (till vänster), Anna Mustafa, och Frank Sikström i klass 7 spets diskuterar resultatet av laborationen med vanligt vatten och saltvatten.
Eleverna tilläts använda värmekamera för att ta reda på hur smältprocessen fortlöpte.
För att underlätta observationen av vätskans rörelse kunde eleverna använda färgad is, vilket gjorde det lättare att följa hur vattnet rörde sig när isbiten smälte.
Under laborationen blev det tydligt att is smälter långsammare i saltvatten än i vanligt vatten.
När eleverna var klara med laborationen skulle resultatet dokumenteras och förklaras.
Anna Mustafa har varit lärare på Europaskolan Rogge i matematik och fysik sedan skolan startades 2008.
– Elever som söker till oss kommer från hela närområdet. Vi har 30 platser så konkurrensen är hård. Det roligaste med spetsutbildningen är att kunna utmana eleverna och förbereda dem för nästa nivå. Vi har ett bra samarbete med vårt gymnasium (Europaskolan Strängnäs). Spetselevernas baskunskap är högre än normalt vilket gör att utbildningen kan läggas på en högre nivå, förklarar Anna.
Christoffer Bergfors håller just nu på att sammanställa ansökan till Skolverket om att få förlängt förordnande att erbjuda spetsutbildningar i matematik och NO.
– Vi har gott hopp om att även i framtiden kunna erbjuda särskilt intresserade och vetgiriga elever spetsutbildningar i både matematik och NO såväl som i samhällskunskap och historia. Det är ovanligt att erbjuda dubbla spetsutbildningar och vi är stolta över att ha kunnat göra det under så många år.
Laborationen är över och hypoteser har bytts till slutsatser. Densiteten i saltvatten är högre än i vanligt vatten vilket gör att isbiten smälter långsammare eftersom smältvattnet stannar vid ytan.
Det gick bra. Jag tycker eleverna lyckades med sin uppgift. Bara två trasiga mätglas, inte så farligt men dom kanske var trasiga redan från början, konstaterar Anna Mustafa med ett leende.