Skolmåltiden på Europaskolan Rogge

Hemlagad mat från grunden – som på restaurang

God, näringsrik och hemlagad mat, det får du som elev på Europaskolan. Vi har egna tillagningskök, med riktiga råvaror och egna kockar – precis som på en restaurang; därför talar vi om “måltidsupplevelsen”.

För att orka hela dagen är det förstås viktigt med en bra lunch. Vårt mål är därför att servera både god och näringsriktig mat, lagad från grunden.

Varje dag kan du välja mellan flera rätter. Självklart tar vi också hänsyn till allergier och behov av specialkost. Här ska du kunna äta vare sig du är vegetarian, gluten- eller laktosintolerant.

Så långt som möjligt använder vi säsongsanpassade och ekologiska råvaror.  Vi serverar bara svensk köttråvara – såväl nöt som fläsk och kyckling. Dessutom har vi alltid en dag per vecka med enbart vegetariska rätter.

Men vi nöjer oss inte med det. Skolmåltiden ska vara en helhetsupplevelse och en rofylld stund, som att gå på restaurang.

Vill du veta mer? Här är våra riktlinjer för skolmåltiden inom Europaskolan >

Så här säger vår köksmästare, Jacob Andersson:

God, näringsrik och alltid hemlagad mat med stor variation och valmöjlighet, det ska vara vardagen för dig som elev.

Vi anpassar våra bufféer från dag till dag beroende på åtgång, dagspriser och självklart efter säsong. Allt för att dagligen få fram så god och ekonomiskt hållbar mat som möjligt.

Här slopar vi den traditionella skolbespisningen och halvfabrikat. I stället hälsar vi dig välkommen till en måltid med genuina råvaror och riktiga kockar. Precis som på en restaurang.

Smaklig måltid!
Jacob Andersson, köksmästare

PS. Har du något eget favoritrecept? Som elev kan du komma med förslag genom skolans matråd och våra önskelådor som finns placerade i våra matsalar.

Här hittar du veckans meny >

Jacob Andersson
E-post: jacob.andersson@europaskolan.se