Europaskolan Rogge vann kommunfinalen i Schackfyran

Stort grattis till klass 4C på Europaskolan Rogge som kom 1:a i Schackfyrans kommunfinal. Vi gratulerar också 4A som kom 3:a och 4B som kom 4:a. Nu väntar nya schackäventyr!

Schackfyran är en rikstäckande tävling där elever i årskurs fyra får lära sig grunderna i schack. Tävlingen ordnas av Sveriges Schackförbund och startar med schacklektioner på höstterminen. Då får Sveriges skolor besök av schackledare från olika klubbar och distrikt. Varje skola får fem schackspel som de sedan får behålla, oavsett om de deltar i Schackfyran eller inte.

Det som Schackfyran går ut på är att alla ska vara med. Klassen ska alltså ha så många deltagare som möjligt i stället för några få duktiga.

Europaskolan Rogges fyror hade många deltagare och kom på första plats i Strängnäs kommunfinal. Tillsammans med elever från två andra grundskolor i Strängnäs går de nu vidare till distriktsfinal i juni.

Stort grattis till våra fyror och lycka till i fortsättningen!

Läs mer om Schackfyran här >