Stämningsfull julavslutning i domkyrkan för Europaskolan Rogge

Torsdagen den 21 december var det julavslutning för Europaskolan Rogge. Det blev en ståtlig och stämningsfull stund, som traditionsenligt ägde rum i Strängnäs domkyrka.

Julavslutningen i domkyrkan rundade av höstterminen 2023 för mellanstadiet. Under förmiddagen samlades alla elever i årskurserna 4–6 utanför domkyrkans port i ett kyligt och vintrigt Strängnäs, för att sedan klassvis gå in tillsammans med ansvarig lärare.

Väl på plats inne i kyrkan inledde Catharina Carlsson, som är präst i domkyrkoförsamling, med att hälsa alla välkomna. Avslutningen fortsatte därefter med gemensamt sång av den stämningsfulla julpsalmen, Stilla Natt.

Våra talangfulla elever bjöd sedan på såväl sång som musik. Till exempel fick vi höra julklassiker som: Last Christmas, Tänd ett ljus,  Jag såg mamma kyssa tomten, Feliz Navidad och Julen är här.

Årets jultal stod rektor Christoffer Bergfors för, som talade varmt om glädjen och vikten av utveckling, växande och lärande.

Avslutningsvis fick alla stämma in i psalm 116 Nu tändas tusen juleljus, och när dess toner klingat ut kunde alla elever och lärare gå ut till ett vackert Strängnäs i vinterskrud och till ett av många, efterlängtat jullov.

Vi vill tacka elever, personal och vårdnadshavare för året som gått, och önskar er alla en god jul ett riktigt gott nytt år!