Julavslutning på Europaskolan Malmköping

Sista dagen på läsåret hade vi vår traditionsenliga julavslutning på Europaskolan Malmköping.

Dagen inleddes i klassernas respektive klassrum där det bjöds på fika bestående av julmust och pepparkakor. Några visade lite film, andra lyssnade på julmusik, det pratades och skrattades och laddades inför ett välförtjänt jullov.

Därefter samlades alla klasser i gymnastiksalen. Vår konferencier Mia Kindmark, lärare i matematik och NO på högstadiet, tog ordet och inledde allsång med Stilla natt som många elever kunde och sjöng med i. Efter den fina allsången fick vi ta del av fyra strofer ur Viktor Rydbergs klassiska dikt Tomten, stämningsfullt uppläst av Elisabet Widegren, lärare i matematik, No och svenska.

Sedan var det dags för årets höjdpunkt: personalnumret! Personalstyrkan framförde till elevernas glädje en egenskriven text till melodin ”Mössens julafton”. Men det var inte slut på framträdanden där, utan aktivitetsgruppen ville gärna sjunga lite mer. Staffansvisan kom på tal, men de kunde tyvärr inte texten. Som tur var fick vi hjälp av några rådiga nior, som kom fram och tog tag i det hela. De fick även med sig rektorerna på tåget, och vi fick äntligen njuta av  Staffansvisan.

Avslutningsvis höll vår rektorn Stephan Erikssons sitt årliga jultal, som rundades av med önskningar om en riktigt god jul, ett trevligt lov och en förhoppning om att alla kommer tillbaka till skolan utvilade och redo för vårterminen.

En god jul och ett gott nytt år önskar vi på Europaskolan Malmköping alla elever, vi ser fram emot att få träffa er igen onsdagen den 10 januari, 2024!