Dags för efterlängtad programresa till London för våra elever på Modern Humanities

Måndagen den 25 september samlades ett antal förväntansfulla elever från spetsprogrammet MOD21 tillsammans med tre lärare på Arlanda flygplats, för avresa mot Storbritanniens huvudstad London. Resan utgör en del av spetsprogrammet Modern Humanities och med tanke på programmets inriktning, hade stor tonvikt lagts vid historiska, samhälleliga och kulturella inslag när resan planerades.

Väl på plats i huvudstad, inleddes vi vår vistelse med en guidad stadsvandring för att bekanta oss lite närmare med de centrala delarna av London, där MOD21 också kom att tillbringa större delen av sin tid. Stadsvandringen tog oss till de viktigaste sevärdheterna i centrum, såsom Trafalgar Square, Buckingham Place, Westminister och Houses of Parliament.

På förmiddagen den andra dagen stod en guidad tur på British Museum på schemat, med fördjupning och fokus på antiken. Eftermiddagen spenderade vi på ett av världens mest besökta museer nämligen National Gallery, där man bland annat kan beskåda tavlor av Rembrandt, Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh och Michelangelo med flera.

Den tredje dagen tog vi oss till Imperial War Museums. Där vi gjorde ett nedslag i 1900-talets tragiska historia genom att museets två utmärkta avdelningar över världskrigen studerades. Dessutom fick vi möjlighet att ta del av utställning över Förintelsen som museet visar just nu.

Efter denna lärorika och ganska tunga upplevelse passade det fint att avsluta dagen med ett mycket uppskattat besök på klassiska The Globe.

Föreställningen som MOD21 fick se var Shakespeares komedi As You Like It, en föreställning som nog överträffade de flestas förväntningar tack vare de skickliga skådespelarna, som inte bara agerade på scen, utan även sjöng och dansade.

MOD21 med lärare vill rikta ett stort tack till Sparbanksstiftelsen Rekarne som sponsrade biljetterna till denna minnesvärda föreställning.

Den fjärde och sista dagen på resan ägnades åt en föreläsning på Svenska ambassaden, där två av ambassadens anställda, mycket kunnigt och pedagogiskt informerade klassen om relationerna mellan Sverige och Storbritannien. På eftermiddagen var det dags att göra sig redo för hemfärd, och sent på torsdagskväll anlände MOD21 till Arlanda igen, efter ett upplevelserikt och lyckat besök i den brittiska huvudstaden.

Tack allihop för en mycket givande och lärorik resa!