Niorna arrangerade friluftsdag på Europaskolan Malmköping

Full fart i backen, det var det den 18 februari i Malmköping. Då var det nämligen dags för årets första friluftsdag för alla elever på Europaskolan Malmköping. Det fanns flera aktiviteter att välja på, både inom- och utomhus, varav skidbacken blev mest populär. För arrangemanget stod årskurs 9, som en del av undervisningen i idrott och hälsa. Ett mycket lyckat koncept!

På 2021 års första friluftsdag fick våra elever välja mellan många aktiviteter, både inne och ute: bland annat skidåkning, pulkaåkning, isfiske, vandring, truppgymnastik, fotboll och badminton.

Allra flest elever valde att hänga en heldag i Malmabacken. Där fick nybörjarna börja i den lilla backen medan de mer erfarna kunde ge sig på stora backen direkt.

Vid lunchdags grillades det hundratals korvar vid våra utomhusaktiviteter, medan de som befann sig i närheten av skolan i stället åt korv med tillbehör i matsalen. I skidbacken fick personalen onekligen svettas lite när det var dags att utfodra närmare 100 hungriga personer.

Nytt för i år var att niorna var med och arrangerade friluftsdagen. De gjorde de som en del i momentet friluftsliv inom idrott och hälsa. Under dagen ansvarade de till exempel för att pricka av deltagarna, hålla i aktiviteterna och hjälpa de yngre eleverna när det behövdes. Mycket bra jobbat!

Att samarbeta över årskursgränserna främjar förstås även ökad sammanhållning och gemenskap, något vi alltid strävar efter inom Europaskolan.

Sammanfattningsvis fick vi en fin dag med mycket rörelse och många glada elever.

Tack allihop, det här gör vi om!