Historisk skolavslutning på Europaskolan Malmköping – nu slutar de första niorna som gått alla sex årskurserna här

Torsdagen den 10 juni var det dags för den sjätte kullen nior att lämna Europaskolan Malmköping. Det blev ett historiskt ögonblick, då årets nior är de första som har genomgått alla sex årskurserna hos oss: 4–9. Hela 23 stycken av de 52 niorna har dessutom varit med från starten i augusti 2015! Här ser vi tillbaka på en fin och minnesvärd avslutningsvecka för hela skolan.

Avslutningsveckan på Europaskolan Malmköping innehöll både klassiska och nya traditioner, där vi alla njöt av varandras sällskap och det vackra vädret under trevliga former.

Klasskamp och aktiviteter i klassrummen

Vanligtvis brukar vi ha en femkamp mellan nior och personal sista veckan på vårterminen. I år fick förstås dessa planer avstyras på grund av den rådande pandemin.

I stället ordnade vi en aktivitet vi kallade Klasskampen, där högstadieklasserna fick tävla mot varandra, under onsdagen. Här utmanades de med ett antal kluriga uppdrag utöver en fotbollsturnering. Självklart med stämningen på topp! Klass 8b vann och fick en pokal, som är tänkt att bli en vandringspokal om traditionen fortsätter.

De yngre eleverna hade egna aktiviteter i klassrummen och bidrog dessutom med storstädning. Vi tackar!

Niornas lunch och skolavslutning

På grund av pandemin delades niornas lunch upp på två tillfällen i år, på avslutningsdagen. Här var klass 9a först ut med sittning klockan 11–13, medan klass 9b satte sig till bords klockan 14–16.

Däremellan genomfördes en avslutningsceremoni för båda klasserna med bland annat sång och tal från både elever och rektor. Sedan följde traditionsenligt stipendieutdelning till de elever som utmärkt sig särskilt under skoltiden, med efterföljande betygsutdelning. Varmt grattis till alla stipendiater!

Föräldrar och anhöriga fick vara åskådare under avslutningen, med avstånd till varandra. Vädergudarna var, som tur var, på sitt bästa humör och bjöd på strålande solsken.

Det var mycket känslor av både glädje och vemod som bubblade under ytan hos såväl personal som elever denna dag. Det reflekterades också i avslutningen av rektor Stephans tal, där han hade lånat en strof från nobelpristagaren och poeten Tomas Tranströmers dikt Sommarslätt:

“Man har sett så mycket.
Verkligheten har tärt så mycket på en,
men här är sommaren till sist.”

Poängjakt för årskurs 4 till 8

När niorna gör sig i ordning för sin lunch är det tradition att sjuor och åttor ger sig ut på ”Jakten på stan”. Det är en poängjakt där eleverna ska utföra mer eller mindre svåra uppdrag som bedöms av en hårdnackad lärarjury.

I år hade även mellanstadiet en egen poängjakt och engagemanget var stort på båda stadierna. Utmaningarna bestod av alltifrån att hitta en snöboll eller en svamp, leverera något hembakat (och fortfarande varmt) till lärarna, göra hundra burpees eller sjunga en sommarvisa, till att hitta på ett lagnamn och en logga och att bära en lagmedlem i kungastol runt skolhuset. Det var med andra ord mycket aktivitet som sjöd i bygden under denna soliga förmiddag.

Vid 11-snåret delades priser ut till de lag som lyckats bäst med sina uppdrag. Stort grattis till er – och väl kämpat säger vi till er andra!

Skolavslutning för årskurs 4 till 8

Fredagen den 11 juni blev det så dags för årskurserna 4 till 8 att avsluta det här läsåret. Även denna avslutning påverkades av pandemin, och precis som förra året träffades därför varje klass i sitt klassrum med sina klassföreståndare för att fika och umgås. Några elever hade, tillsammans med musikläraren Paul, spelat in en video med kör- och solosång. Även rektor Stephans årliga tal var förinspelat.

Den stora finalen av fredagens avslutning skedde dock ute på skolgården. Varje år delas det ut två stipendier i andra årskurser än årskurs 9, nämligen ett stipendium från Malmköpings Knektsällskap för bästa utveckling till en elev i årskurs 6 samt “Axels stipendium” till en elev i årskurs 7. Axels stipendium delas ut till minne av eleven Axel Göransson som förolyckades det år han hade börjat sjunde klass hos oss. För att hedra hans minne delas varje år ut ett stipendium till en elev i årskurs 7 som är en bra kompis och som månar om andra.

Årets stipendiater är Vilmer Åkerlind i klass 6b, som fick ta emot Malmköpings Knektsällskaps stipendium, och Fager Althafiri i klass 7a, som fick ta emot Axels stipendium. Stort grattis till Vilmer och Fager!

Glad sommar och lycka till i framtiden

Vi vill nu tacka alla våra elever, all personal och alla vårdnadshavare för det här läsåret. Hoppas att det är med förnyade krafter som vi träffas igen den 17 augusti.

Till våra nior vill och önska stort lycka till i det nya liv som nu tar sin början för er. Vi tackar också för ”lånet” av er under de här åren.

En riktigt glad sommar önskar vi er alla!