Ansökan

sok_europaskolan

Ansökan till Europaskolan Strängnäs

Har du bestämt dig för att söka till Europaskolan Strängnäs? Vad roligt, välkommen! Ansöker gör du genom din kommun. Din nuvarande skola har rutiner för gymnasievalet och skickar din ansökan och dina betyg till oss. Tala med studie- och yrkesvägledaren SYV på din skola så får du hjälp.

Hittar du inte det program du vill söka hos oss via din kommuns ansökningsförfarande? Då kan du alltid använda dig av blanketten Ansökan som finns här på vår webbplats. Genom vår blankett kan du söka till Europaskolan Strängnäs ända fram till slutet av juni 2017!

Du är också välkommen att ta direkt kontakt med oss på Europaskolan Strängnäs, för att få svar på frågor om skolan och programmen.

Kontakt

Reception, Europaskolan Strängnäs
Telefon: 0152-33 11 00
E-post: info@europaskolan.se

Studievägskoder:

Europaprogrammet SA: SASAM
Europaprogrammet HU: HUSPR
Företagarprogrammet: EKEKO
Kemi/Fysikprogrammet: NANAT
Spetsutbildning Scienceprogrammet: NASCIVS
Spetsutbildning Modern Humanities: SASAMOS

Artesprogrammet NA
Musik: NAMUSVE
Teater: NATEAVE
Bild: NABILVE

Artesprogrammet SA
Musik: SASAMVE
Teater: SASAMVE
Bild: SASAM

Sista ansökningsdatum inför läsåret 2017/2018 är 14 februari.
Ansökningsblankett hittar du här >
Till dig som vill söka till Europaskolan Strängnäs från utlandet >

Varmt välkommen med din ansökan!

Antagning

Antagning till Europaskolan Strängnäs grundas på grundskolebetyget, det vill säga samma som gäller vid antagning till kommunalt gymnasium. De senaste fem åren har den genomsnittliga antagningspoängen till Europaskolan Strängnäs legat mellan 260 och 295 poäng. Lägsta poäng (tre månader före skolstart) har legat mellan 185 och 260 poäng. För att komma in på Science-, Kemi/Fysik- och Artesprogrammen har det vanligen krävts något högre poäng än för Europa- och Företagarprogrammen.

Preliminärt antagningsbesked skickas ut i början av april och definitivt antagningsbesked skickas i juli.


Urvalskriterier för spetsutbildningen Modern Humanities

Du söker spetsutbildningen med den meritpoäng som du erhåller från grundskolan, frånräknad den poäng du har i de två ämnen som du har lägst betyg i. Dessa ämnen får inte vara samhällskunskap, historia, geografi, religionskunskap, svenska, engelska eller matematik eller ett ämne som du saknar betyg i.


Urvalskriterier för spetsutbildningen Scienceprogrammet

Du söker spetsutbildningen med den meritpoäng som du erhåller från grundskolan, frånräknad den poäng du har i de två ämnen som du har lägst betyg i. Dessa ämnen får inte vara matematik, NO eller något annat ämnde som kräver behörighet till gymnasiet (svenska och engelska) eller ett ämne som du saknar betyg i.


Information till dig som söker
Artesprogrammen SA eller NA på Europaskolan

Ett obligatoriskt antagningsprov gäller för dig som söker till något av Artesprogrammen. Förutom Artesprogrammet SA Bild (se nedan). Antagningsprovet sker i mars samt maj (vid omval).

Vi träffas under cirka 15 minuter, då du får möjlighet att visa ditt bildprov, eller dina färdigheter i drama eller musik (du väljer ämne själv). Samtidigt passar vi på att berätta om utbildningen och presentera några av de lärare som undervisar på programmet. Vi intervjuar dig då vi bland annat vill veta vad du har för förväntningar på utbildningen, vad du har för framtidsmål och i vilka sammanhang du utövar ditt ämne. Har du frågor till oss är du förstås välkommen att ställa dem!

Tid och plats för provet meddelas dig när vi på Europaskolan Strängnäs har tagit emot din ansökan till Artesprogrammet SA eller NA. Om du bor långt borta och har svårt att komma till Strängnäs går det bra att skicka din ämnesredovisning elektroniskt eller via post. Intervjun görs då via telefon.

Lärarna i bild, drama och musik gör en gemensam bedömning av genomförda moment. Vi söker dig som antingen är duktig i ett estetiskt ämne eller uppvisar en bredd i ditt kreativa arbete.

Särskilda förkunskaper
Vid antagning till Artesprogrammet tas hänsyn till elevens slutbetyg från årskurs 9. För antagning krävs minst betyget D i de estetiska ämnena.

Artesprogrammet SA Bild

Artesprogrammet SA, inriktning Bild tillhör formellt det samhällsvetenskapliga programmet. Den är alltså inte någon särskild variant, såsom Artesprogrammet SA och Artesprogrammet NA. Därför har denna inriktning inga särskilda krav på förkunskaper eller något antagningsprov.

Vid ansökan på internet anger du kurskoden för samhällsvetenskapligt program: SASAM. Europaskolan Strängnäs kommer därefter att skicka en blankett till dig. Där ska du ange att du väljer Artesprogrammet SA Bild. Kursen Estetisk kommunikation 1, som ligger i bildblocket, är en individuellt valbar kurs.

Instruktion för antagningsprov till Artesprogrammet.

Bild, teater och musik

Provmoment
– Redovisning i bild, teater eller musik. Du väljer själv ett av ämnena och redovisar enligt instruktionerna nedan.
– Intervju: ett samtal med lärarna i bild, teater och musik. För att bli framgångsrik på Artesprogrammet krävs ett öppet sinne, nyfikenhet och intresse att utvecklas.

Särskilda förkunskaper
Vid antagning till Artesprogrammet tas hänsyn till elevens slutbetyg från åk 9. För antagning krävs minst betyget D i bild och musik.

Redovisning i BILD

Redovisningen består av nedanstående två uppgifter/arbetsprover som du gör hemma. Arbetsproverna ska monteras på en kartong eller kraftigare papper och ej överstiga formatet 50 x 70 cm. Varje kartong ska vara märkt på baksidan med namn, adress och personnummer samt intygas av vårdnadshavare. Arbetsproverna tas med till antagningsprovet/intervjun. Vi fotograferar dina arbetsprov efter intervjun så att du kan ta med dem hem igen.

Uppgift 1: Teckning i blyerts
Teckna ett stilleben av tre föremål som du placerar tillsammans. Teckningen ska vara genomarbetad, där ljus, skugga, textur och föremålens form lätt går att uttyda. Använd ett ritpapper av god kvalitet.

Uppgift 2: Valfritt motiv i färg samt valfri teknik/material
Måla eller teckna ett valfritt motiv i färg. Arbetet kan göras i valfri teknik som till exempel akryl, akvarell, gouache, oljefärg, färgpennor och pastellkritor. Akryl- och oljemålningar ska vara utförda på dukpannå, duk eller trä. Till teckningar, använd ett ritpapper av god kvalitet.

Var gärna kreativ i ditt utförande och tänk på att en bild inte alltid måste bestå av en plan yta. Du kan till exempel även arbeta i lager och montera på vissa detaljer. Givetvis under förutsättning att de fyller en funktion för bilden. Under intervjun vill vi att du berättar tanken bakom den valfria bilden (uppgift 2) samt hur du skapat den.

Bedömning:

Förmågan att arbeta idérikt och med personligt uttryck bedöms, likaså förmågan att skapa med hjälp av olika material/tekniker samt den sökandes tekniska färdighet och resultat. I ett samtal med bildläraren får eleven förklara idé och arbetsmetod.

Redovisning i TEATER

Redovisningen består i framförandet av en monolog. Kostym behövs inte. Välj dock kläder och rekvisita som hjälper dig i monologen som du har valt. Välj någon av nedanstående monologer:

Ur ”Ljug mig en sanning” av Peter Pohl

Ge fan i den fjärde tallriken nu! Du är puckad! Tre år, Madde! Fattar du vad det är? Tre år har gått, och du har inte fattat att hon inte kommer! Förra året fyllde farsan fyrtio jämnt, men inte fan kom morsan. Inte ens då , Madde! Du lever på en stor jävla lögn! Farsan skulle bli vansinnig om mamma satt här, typ: ”Hej, hej här har ni mej! Jag blev visst borta lite längre än vanligt” … Vet du varför morsan stack. Madde, vet du det? Har du aldrig tänkt på det? Vet du vad hon stack ifrån? Oss! Oss. Dej och mej och farsan. Hon kommer inte Madde, hon … Jag har vant mig.

Ur ”Deadline” av Björn Lindroth

Ibland får jag en känsla av att jag ska bli mobbad. Det är som ett sug i magen och så tänker jag: om jag blir mobbad… Jag blir inte mobbad. Om man inte visar sig rädd, då klarar man sig. Om jag kommer runt ett hörn och får se ett gäng, som i plugget, då sätter jag igång: Tjena jävla degskallar, flytta på ré, ser ú inte att du står ivägen. Ska jag sparka in gaddarna på ré ditt skitarsel… Så knuffar jag till någon… Som inte är för stor. Eller för argsint. Då får man gå ifred. Å så får polarna respekt för en. Fast när jag var liten, blev jag mobbad. Fast jag var så liten att jag inte visste vad det var en gång. Det var en söndag. Jag lekte ensam på gatan. Då… då…då kom det två grabbar som jag aldrig hade sett… Och… och… dom… tar och lyfter av gallret på en kloak… och släpper ner mig i kloaken… Där hänger jag… i fingertopparna i kanten… Ja, det var mycket vatten där nere. Det var väl en tre meter till botten. Där hängde jag i luften… och… dom där grabbarna… dom… dom… la på gallret… på mina fingrar…!!!! Och sen går dom därifrån… Å garvar!!! Grabbar!!! Vad gör ni grabbar??? Ta bort locket, det gör så ont i fingrarna. Grabbar… hör ni inte??? Va bussiga nu grabbar… Jag har inte gjort något… Har jag? Ta bort locket… Jag minns inte hur länge jag hängde där, men jag blev uppdragen. Och fick skällning för att jag lekte i en kloak!

Ur ”Pygmalion” av Bernard Shaw

Eliza:

Åh, ni är en vedervärdig tyrann! Det går inte att tala med er, ni vänder allting bakåfram och får det till att jag har fel vad jag än säger. Och ni vet mycket väl hela tiden att ni bara försöker få övertaget! Ni vet att jag inte kan gå tillbaka till rännsten som ni kallar det, att jag inte har nåra vänner i världen mer än er och översten – ni vet att jag inte skulle kunna stå ut med att leva ihop med en råbarkad och vulgär karl sen jag lärt känna er båda … Det är elakt och tarvligt att låtsas tänka nåt sånt! Ni tror att jag är tvungen att komma tillbaka till er för att jag inte har någon annanstans att gå än till far min. Men var inte så tvärsäker på det och tro att ni har mig under fötterna jämt att trampa på och prata omkull! Jag tänker gifta mig med Freddy, det tänker jag! Så snart jag kan försörja honom.

Ur ”Måsen” av Anton Tjechov

Nina:

Jag var rädd att du skulle hata mig. Jag drömmer varje natt att du ser på mig och inte känner igen mig. Om du visste! Sedan jag kom hit har jag hela tiden gått omkring här… vid sjön. Jag har varit vid ert hus många gånger och inte vågat gå in. Kom så sätter vi oss. Vi sätter oss här och pratar, bara pratar. Det är så skönt här, varmt och skönt… Hör du vinden? Jag har inte gråtit på två år. Sent igår kväll gick jag för att se efter i trädgården om vår teater fanns kvar. Den stod kvar. Jag började gråta för första gången på två år, och det lättade, det klarnade i själen. Se, jag gråter inte längre.

Bedömning:

Känslan för textens budskap och förmågan att arbeta med personligt uttryck bedöms. I ett samtal med teaterläraren får eleven förklara idé och arbetsmetod.

Redovisning i MUSIK

Redovisningen består av nedanstående två uppgifter.

Uppgift 1:
Förbered valfri låt, som du ska spela eller sjunga vid redovisningstillfället. Ta med noter med ackord, eller backtrack på USB/CD om du önskar ackompanjemang.

Uppgift 2:
Vid redovisningstillfället gör vi en enkel härmningsövning, samt genomför ett kortare samtal där du bland annat får berätta om ditt musikintresse.

Bedömning:

Den instrument-/sångtekniska nivån, det musikaliska uttrycket samt förmågan att spela/sjunga på gehör bedöms.

Ansökningsblankett hittar du här >

Varmt välkommen med din ansökan!